Centrum Bielska-Białej pełne zieleni? Zobaczcie wizję przyszłości
Na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej zostało powstało opracowanie pod nazwą „Analiza ruchowa uspokojenia ruchu w centrum miasta Bielsko-Biała”.
- Uspokojenie ruchu to zadanie przewidziane do realizacji po zakończeniu istotnych inwestycji miejskich pozwalających naturalnie wyprowadzić ruch pojazdów indywidualnych z centrum miasta Bielsko-Biała oraz usprawnić funkcjonowanie transportu komunikacji zbiorowej, tj. po wybudowaniu wewnętrznej obwodnicy miasta ul. Nowopiekarskiej (od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej) oraz centrum przesiadkowego - informuje bielski MZD.
Kolejnym krokiem ku temu może być także planowana inwestycja PKP, związana z rozbudową tunelu (odcinek ulic 3 Maja i Zamkowej). MZD zakłada, że specyfika i zakres prac wymusi zamknięcie tego fragmentu ulic, co będzie naturalnym etapem poprzedzającym planowane ograniczenie ruchu.
- Okres ten narzuci kierowcom zmianę kierunków podróżowania z uwzględnieniem ograniczenia ruchu w centrum miasta - podkreśla MZD w Bielsku-Białej.
Ponieważ do tak dużego zadania trzeba się dobrze przygotować, już teraz na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej zostało wykonane opracowanie dotyczące uspokojenia ruchu w centrum miasta. Analizowane ono było na odcinku ul. 3 Maja w dwóch wariantach:
- od ul. Wałowej do ul. gen. Władysława Sikorskiego,
- od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego.
Podczas przygotowania tego opracowania przyjęto - jak informuje bielski Miejski Zarząd Dróg - następujące założenia:
- ruch dopuszczony to mieszkańcy zamieszkujący w obszarze objętym ograniczeniem, zaopatrzenie, służby miejskie wykonujące czynności służące do zapewnienia ciągłości działania miasta, taxi, komunikacja zbiorowa, ruch niechronionych użytkowników dróg – rowerzyści i piesi,
- dojazd do posesji oraz zaopatrzenie z założeniem wjazdu do strefy od ulicy 3 Maja i/lub Zamkowej,
- wyjazd ze strefy możliwy przez poprzeczne ulice odchodzące od głównego ciągu,
- „odzyskanie” po jednym pasie ruchu w każdym z kierunków dla potrzeb ruchu pieszych, rowerzystów lub innych celów społecznych, stworzenie przestrzeni miejskiej przyjaznej mieszkańcom i turystom.
Przewidywane skutki wprowadzenia uspokojenia ruchu to, m.in.:
- korzyści środowiskowe w centrum miasta związane z ograniczeniem emisji szkodliwych związków,
- poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wskutek ograniczenia ruchu pojazdów,
- korzyści społeczne związane z „odzyskaniem” przestrzeni dla niechronionych użytkowników dróg (zmiana przestrzeni miejskiej).
- Wizualizację przestrzeni miejskiej po zmianach a także stan obecny przedstawiono na załączonych zdjęciach. Pokazuje ona jak w funkcjonalny i efektowny sposób można „odzyskać” i stworzyć przestrzeń miejską przyjazną dla niechronionych uczestników ruchu drogowego (pieszych/rowerzystów), a także mieszkańców i turystów - podsumowuje bielski MZD.
STUDIO EURO 2024 ODC. 6
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?